May 18, 2013

Hikayat Air Orang Kawin (Sirap namanya)

Tersebut lah kisaahhhhhh.... heiiiiiii..
kisah mengenai air org kawin.. heii......
kalau nak percaya.. percayalah... kalau xnak percaya sudah.. Heiiiiiiii

         Hikayat bermula dizaman sebelum Francis light datang ke tanah melayu, dizaman di mana parameswara sudahpun mempunyai anak cucu. dan dizaman entah betul entah tidak org melayu sudah mula pandai main kutu. Terdapat sebuah kampung di tengah2 hutan berdekatan dengan kota melaka. kampung yg tidak bernama akibat terover shadow dgn kampung sebelah Kampung Shalalakemoning yg sangat femous namanya.

            Megat anak Pak Toet memandang ke langit gelap melihat bulan sendiri. Dia merasakan dirinya sepi, sepi bagaikan pungguk bertenggek sendiri. biarpun embun malam membasahi ubun-ubun kepalanya dikala malam hari. dia tak peduli setiap kali dia pandang bulan, satu wajah bermain di dalam memory. Wajah Fateha yg dia impi.

            Kedengaran Mak Biah, ibu kepada Megat bin Toet jerit dari dapur memangil anaknya kemari.

"MEGAT!!! megat !!!! buat apa kamu tercongok di bawah pangkin tu.. tidakkah engkau denga cakap ibu yg air kenduri kawin kamu ini mahukan air apa"

            laugan Mak Biah buat Megat Toet tersentak dalam angan-angannya tadi. "alah ibu ni.. potong stim saja, saya sedang syok merenung bulan teringatkan bakal isteri saya esok hari". 

            "Yang kau tenung bulan tu buat ape, esok lepas kawin, tengok la bini kau tu puas2, ni banyak lagi kerja nak di buat, baju kawinnya kedut. rambut kamu pulak serabut. ni, pegi la cukur bulu ketiak kamu tu.. dah lebat  bulu ketiak kamu mak tengok. mau pengsan si fateha nanti" bebel Mak Biah pada Megat Toet.

                Sebagai anak mithali Megat Toet akur dengan perintah ibunya, bukan apa ibunya sorang saja selain Fateha yg menyayangi dirinya. beliau bukanlah pemuda hensem kacak bergaya, kalau nak dibandingkan dengan Aeron Aziz, Jauh sekali.. oh lupa, Aaron Aziz belum lahir lagi zaman itu. Zaman itu muka paling hensem muka Hang Lekiu, Hang Lekiu ni ada darah cina. Bapanya pedagang tanah besar bernama Lek Ai LikeU.

Sedang Megat Toet mencukur dan mencabut bulu ketiaknya, dia sendiri rasa masam dengan ketiaknya sendiri. lalu dia tercari2 akal bagaimana dia dapat hilangkan bau ketiaknya..

sambil mencabut bulu ketiak satu persatu, dia teringatkan nasi lemak yg Mak Biah masak untuk jamuan kawinnya esok.. baunya wangi.. Wangi Daun Pandan.. Megat Toet dapat akal yg bijak geliga.

"Apakata kalau aku gosok ketiakku dengan daun pandan juga, untung2 dapat la si Fateha Merasa Bau Ketiak ku yg wangi se wangi nasi lemak bonda"

Megat Toet pun mencilok baki Daun Pandan kepunyaan emaknya.. Mula la dia buat kerja gila.. Mengosok2 ketiaknya dengan daun pandan juga. Namun, Akalnya tidaklah sebijak mana.. baunya wangi pandan tetap tiada pada ketiaknya.

Puas Dia berfikir, bagaimana nak kasi naik baunya, akhirnya dia mendapat 1 akal atau nama modennya "idea". "Apakata aku celup dalam Air lepas itu gosok di ketiak, moga2 berhasil".
kemudian dia mencelup daun pandan itu tadi kedalam air sebesar tempayan, lalu mengosok ke ketiaknya, berkesan.. Kini ketiaknya sewangi pandan juga. Alangkah gembiranya Megat Toet. Bagaikan Riang Ria Hari Raya, dapat menyelesaikan masalah bau ketiaknya, sehingga dia terlupa dan membiarkan saja daun pandan tadi terendam di dalam tempayan semalam hendaknya.

Pagi esoknya, selepas mandi di sungai. Megat Toet kembali kedapur dengan niat ingin menyapu deodorant Purbanya. Stock 1 tempayan, 1 tahun dia tak cukur bulu ketiaknya pun tak apa, wangi sewangi nasi lemak ibunya khas untuk mendakap bakal isterinya fatehah yang akan dikahwininya lepas zohor nanti.

Namun sampai saja di dapur, Air setempayan itu hilang.. dia bertanya "Bonda.. Bonda.. kemana air setempayan yg di simpan di belakang dapur itu pergi?"

Mak Biah dengan selamba, sambil hias tepak sirih berakata "Air setempayan itu sudah dihantar kerumahnya Fateha, Air itu Bonda masak untuk air minuman, Bonda sudahpun campurkan gula untuk minuman disana."

terkedu Megat Toet seketika, Air itu.. Air itu.. Air deodorant purbanya bakal diminum oleh tetamu dan dirinya selepas majlis nikahnya. Megat Toet, terkedu.. diam tanpa suara.

________________________________________________________

Di suatu ketika, masa yang sama.. Air setempayan dari rumah Mak Biah telah sampai di ruang dapur rumah Fateha. Adat resmi Pengantin Perempuan ketika itu, menyediakan Air Minuman untuk rombongan kahwin suaminya dan para tetamu. Fateha pun membuka air setempayan yg dihantar dari rumah Mak Biah.

Sedikit rasa pelik, melihat Air Gula tekandung daun pandan seikat di dalamnya.. "Mungkin ini resepi baru bakal mertuaku untuk air minum majlis kawinku petang ini" bisik hati fateha gembira.

Fateha Meneguk segelas Air dari tempayah tersebut... "gulp..gulp..gulp.. Wangi, tapi kurang warna.. mungkin lagi menarik jika air ini ada sedikit warna" getus hati Fateha.

Fateha pun mencari2 pewarna kuih apom kesukaannya... MERAH!! ini menarik. lalu dia pun menuang kesemua pewarna kedalam tempayan tadi dan mengacaunya..

Jadilah Air Merah Wangi bergula juadah minuman Majlis Kahwinnya..

Petang itu semua tetamu kagum dengan Air Kahwin berwarna merah yg menjadi hidangannya ketika majlis persandingannya..

Muka Megat Toet pucat, tapi cuba terus lega bila ada tetamu yg membisik pada telinganya ketika salam dengan tetamu "Air Kahwin kau ni Sedap, untung kau dapat bini pandai buat air, bagi aku resepi. Apa namanya?".

Megat Toet terkelu entah mengapa.. lalu memangil 2orang anak buahnya "Sarip.. Sirap... mari sini tolong hidangkan air ini"

maka bermulalah hikayat Air Kegemaran Orang Kawin Rakyat Malaysia.. Sirap Namanya...

No comments:

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Citer hot top 5

Benda Best yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...