May 10, 2011

Ulasan isu HOSTEL: penempatan,hak, kerenah, dan ekonomi

Bismilah..
sekian lame gua xmencarut kat sini. gua terpaksa berhenti seketika sebab gua perlu mengutamakan 9 paper final gua. sepanjang gua berehat sebentar ni, banyak isu-isu menarik gua nak kongsi ngan lu org semua.
ade yg request gua tulis topic itu ini. tapi nak wat cam ne?

gua tak mampu nak jadi blogger full time sebab gua busy.<---alasan klishe.  aahhhh BULLSHIT itu semua. gua Xnak guna alasan blogger lain "busy sgt". cancel 2..
gua terus terang kat lu orang semua. GUA STUDY LAST MINUTE, sepanjang sem gua berSOSIAL ngan community gua. gua bukanlah mat geek yg bace buku kt library lepas abiz kuliah. so bile hujung2 sem nk kat final, TERKANGKANG la gua bace buku. tu pun gua x brape nak bleh jawap sampai gua keluarkan pantun ini

kalau ada sumur diladang boleh saya menumpang mandi,
kalau ada markah yang HILANG, sem depan kita REPEAT paper lagi. 
so gua step by step, sikit2 update la isu-isu ni ek. gua tunaikan dlu permintaan @LAZYFAN a.k.a Nafizal nayan yg mintak gua citer pasal penempatan HOSTEL di UMT. yang bukan student UMT bace blog gua. maybe lu orang bleh amik IKHTIBAR dari ape yg gua story kan secara ikut SUKA gua kat sini.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hostel


hostel ni bagi gua isu sensetif, kalau gua citer lebih nanti ade para-para EMOTIC UMT yg akan buat demonstrasi terhadap gua. kuarkan petisyen supaya gua tutup blog gua. ade yg gi report polis sebab gua memperKOTAK KATIK kan mereka. mereka memang katik.

tapi ape bleh buat ini blog gua, ikut SUKA gua la nak tulis pe pun. asal gua tau limit gua supaya xdikenakan akta ISA sudah. tu je.


sblom exam baru-baru ni, 1 list asrama/hostel d keluarkan. FUH jadi isu PANAS kat facebook (nak tau citer bleh usha group Bicara Mahasiswa UMT (BMU) siap gaduh-gaduh.. para SERBANITAS mula mengeluarkan hujah-hujah dan ayat terjemahan Al-Quran copy paste mereka. manakala golongan KEYBOARD WARRIOR lantang bersuara menuntut hak-hak pelajar.  X terkecuali para MPP & MKK yg mula defend pihak University dgn niat nak membodek dan mengharapkan layanan istimewa pihak University.

gua gelakan jer..

berdasarkan list name student dapat asrama, 1327 wanita dan 205 lelaki bertuah mendapat hostel bagi intake akan datang. cube korang tgk nilai kat atas ni, 1327 Wanita--205 Lelaki. jauh beza x? korang wanita patut bersyukur korang dapat hostel, ni dah dapat hostel nak pilih hostel apartment B1 & B2,  PEKEJADAH perangai lu orang semua MALEIS yang tak tau dek untung. nak makan sorang je..

bagaikan bagi betis nak peha kalau peha putih cantik sexy tunjuk kat gua xpe, at lease bleh la stim seminit dua. ni peha Xcantik, nak demand lebih.. SHIT on YOU
yang lelaki plak 205 cam biasalah sikit je.. gua tau korang banyak berusaha nak dptkan asrama, ade yg bersungguh2 join kelab itu ini, tapi ade gak yg main cheat, amik sticker HEPA member, lekat kat borang sendiri. tak tau malu  SHAME ON YOU.

gua ucapkan taniah kepada yg dapat HOSTEL. untuk yang tak dapat hostel plak.

KEPADA YANG Xdapat HOSTEL


lu orang nak bising2 buat pe? gua tau ade dikalangan lu orang yg sebenarnya layak dapat hostel tapi Xdapat, Jangan salahkan UMT 100%, memang betul ade segelintir antara diorang buat kerja
bagaikan melepaskan KENTUT di dalam lift.
lu pahamkan kerenah birokrasi, hah ini la dia.. sape xpaham bleh tanya mak ayah sendiri. antara ramai 1327 individu wanita dan 205 lelaki tersebut, kerat jari gua la kalau Xde yang main Cheat, tipu itu ini, bodek sana-sini, hulur itu ini semata-mata nak dapatkan hostel. ade antara mereka buat shortcut untuk dapatkan kemudahan asrama. So yang mintak asrama tapi Xdapat asrama ni, gua bleh clasifikasikan korang kepada beberapa kumpula:

  • yang MALAS angkara berat BONTOT xnak active
  • yang Takde Luck asyik suwey je,
  • yang Xpandai nak main cheat dan bodek2 ni
  • yang memang dah ketentuan ilahi korang xde rezeki
Gua xsalahkan korang kalau korang rase korang layak dan berminat teramat-amat sangat nak duk asrama. tapi korang pikir la sendiri HOSTEL UMT tu kecik, UMT dah tentu universiti kecik. ade 8 blog kediaman je.
wei pandang sekeliling la... tengok skit korang kat mane. KORANG kat TERENGGANU la... bukan kat KL atau S.Alam. bagi gua hostel 8 blog tu kira cukup la, kalau buat banyak2, semua orang duk asrama. siapa nak MENYEWA rumah dikawasan sekitar?? macam mane penduduk kampung nak dapatkan sumber pendapatan sampingan dengan sewa rumah. WEI gua beli kreta pun bukan bayar Cash tau, gua bayar pakai duit umah yg gua sewakan tiap2 bulan bayar keta. 

Fikir la, korang duduk luar dapat menaikan ekonomi penduduk setempat.koang dah lah duduk pantai timur yg kurang maju. bila diorang ade sumber pendapatan sampingan dari sewa korang. ekonomi diorang semakin maju. penduduk luar bandar semakin maju. malaysia semakin kuat ekonomi. negara makin maju. KORANG la sumber kemajuan negara.

ape ade kisah, merungut UMT xcukup blog hostel. wei.. xbaik nak makan sorang la. lu orang nak jimat duk hostel, last2 hujung-hujung minggu lepak McD gak.. duit korang kuar gak. dari tolong brand Amarica McD, KFC tu.. baik lu orang blanja kepada penduduk tempatan. baru la melayu maju, cina maju, india maju, 1 Malaysia Maju. bukan habiskan duit kat KFC McD kasi YAHUDI america maju. CIPAN betul pemikiran MELIES UMT ni....

KORANG ni, takpayah la nak berkira sangat, UMT lokasi kat Terengganu, tepi pantai. bukanye korang duduk kat UM, lokasi bandar KL. sewa rumah tepi pantai, ibarat korang lepak chalet tepi pantai wei... student university lain hidu Asap, korang hirup udara segar tepi pantai.

korang kata duduk luar, KOS tinggi, Transport Xda. wei GI MAMPOS la kepada yang kata begitu. korang sewa 1 rumah sebulan Rm500--Rm1000 kira murah tau. Member gua UiTM S.Alam, sewa BILIK rumah kedai RM700 sebulan kat S.Alam. BANGSAT gile korang kate sewa rumah di terengganu mahal. Syukur la wei..

1 rumah Rm500 bleh kongsi 5-6 orang, sorang 1 bulan xlebih seratus, bilik dapat sorang satu. korang bukanye duk S.Alam sewa bilik Rm700 bleh duk sorang bayar Rm700 sorang2. so ape salahnya korang kuar duit skit untuk kemajuan penduduk setempat. rakyat maju negara maju. HARAP je pelajar University, itu pun xbleh pikir. asyik nak komplein je

yang ade alasan tersendiri pun ramai gak, ade byk activity club la, sakit la, xde transport la.
kepada yang SAKIT, gua simpati kat lu orang, tapi tak bererti korang bleh guna alasan sakit untuk Privilege korang sendiri. korang bukan kronik, still bleh pegi kelas. sedangkan OKU pun bleh duk luar, inikan korang yg ade sakit je. bertolak ansur la..

kepada yang ade aktivity club, lu orang nak active tu hak peribadi lu orang, korang yg menempah nak active club itu ini. member senior gua relex je duk luar walaupun banyak activity. xde banyak bunyi pun. BUBU gemersik tu lepak je duk umah luar, walaupun dia ketegeri artis pengacara personality UMT. stakat lu orang badan uniform, kelab itu ini.. ape la sangat. nak active berkomunity korang kena berkorban la.

yang Xda transport, boleh je duk luar, pilih la rumah dekat2 skit. pilih la umah yg dekat dengan laluan Shuttle Bas UMT, akal ade, budak U kan.. pikir la.. ni semua malas pikir, buat abis beras mak bapak je. yang mampu beli kenderaan motor, kereta.. beli la, xyah kedekut. mak bapak gaji belas ribu mintak la moto sebijik. kepada yg xmampu tu.. basikal ada guna la. xpun naik van kuning, xpun naik shuttle bas.. wei bas tu korang dah bayar dalam yuran wei... korang je malas guna.xpun jalan kaki pilh umah dekat2 UMT.

kepada yg last minute cari umah sewa lepas dpt tau hostel xdapat.. LU ORANG memang LOSSER!!!
gua cari rumah sewa akhir sem 1, lu cari rumah sewa akhir sem 2, time study week.. memang LOSSER la... bila xdapat rumah sewa mula merungut. BLAH LA WOI... pemalas!!

kepada yang berjawatan tu, MPP & MKK korang ni gua tau ade privilege. bila ade rungutan pelajar, walaupun diorang ni bagus atau losser. tolong la diorang. dah memang takdir diorang losser atau kurang bernasib baik. korang yg gunakan faktor politik ni, tolong la.. losser-losser mereka pun rakyat korang gak. undi diorang tu korang terima gak. jangan jadi bagaikan ANJING TERSEPIT, orang dah undi lu, bila penyokong lu susah, lu pegi bantai diorang defend UMT dengan niat korang bleh dapat lebih privilage dari staf UMT. FUCK YOU..
 

kesimpulanya 8 block asrama/hostel UMT tu bukan la tempat korang nak stay dalam dari mula masuk sampai grad. asrama ni kalau block sikt. tempat untuk adik2 freshie, jr. korang tahun 1 je. mereka semua ni baru la 1st time masuk U. diorang xde skill nak cari rumah sewa time mula2 masuk. sebab tu la 1st year wajib duk dalam. sebab tempat ni, cukup asing bagi jr. kepada yg dah senior duk UMT lebih 1 tahun, pandai2 la bawak diri, jangan asyik nak tunggu subsidi dan nak senang je. gua sem 2 dah keluar dari asrama sebab asrama UMT ni NOOB.. bilik kecik, air slalu xde. gua bayar sewa asrama beb, walaupun gua dok umah sewa.

pikir la, lu orang semua budak University. kalau stakat isu asrama dah tua bangka cam ni nak gaduh. cam ne lu orang nak settlekan isu-isu dunia. ADE OTAK PIKIR

2 comments:

nurul nadiah said...

wa sokong beb...majoriti org melayu memg gini la...mengharapkan subsidi n bantuan sokmo... nak senang jer, xnak bersusah n berkorban sikit...

CUna straWberry said...

mmgla kan,ko tules pjg2 pn,ikut suke ko la kan,,so yg de mslh sendr tu,,tk mntk pn nsht ko,ikut suke dorg la,hahaha...setakat ko nk jawab isu2 nih,bek tk pyhla,,bkn dpt mmbantu pun,membuntu adelah,,hahahahah

Citer hot top 5

Benda Best yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...