December 10, 2011

Umrah- Jangan Sekadar Berdoa

tadi gua chat ngan member gua nad, dia kata dia nak balik umah kejap minggu ni
sebab parent dia nak gi Umrah.

tibe-tibe gua teringat 1 kenangan lama ni,
citer pasal umrah.
gua harap citer ni dijadikan pengajaran.

DULU, gua ade sorang member.
lama dah gua kawan ngan dia. amat lama.
family dia pun kenal ngan gua.

ade la 1 tahun dekat2 nak SPM dlu.
mengenangkan kami nak spm,
Allah bagi rezeki lebih kat family dia.
dia & family dia dapat gi Umrah.
Syukur Alhamdulilah..

gua tumpang gembira gak sebab member gua dapat berdoa kat depan Kaa'bah.
bisik hati gua masa tu 
"kan best kalau gua dapat pegi Umrah jugak bleh berdoa dapat cemerlang SPM"
orang kata doa depan Ka'bah ni senang makbul.
tapi xmengapalah.. Allah maha mendengar doa hamba-hamba Nya..
doa kat mana-mana pun Allah dengar juga kan.
Gua pendam dalam hati, harap member gua dapat doakan untuk gua skali kat sana.
member kan.

Dalam bab-bab exam ni, gua berpegang dengan kata-kata ayah gua,

"Muhammmad, kalau nak pandai kena usaha. Doa banyak mana pun kalau tak baca buku tak boleh jawab jugak. Usaha tu no 1, diikuti dengan doa mintak pertolongan Allah. Jangan ingat hanya berdoa tanpa usaha kita boleh jadi pandai"

gua ingat kata-kata ayah gua, akhirnya Alhamdulilah.. berkat belajar elok2 dan doa keluarga,
gua dapat la SPM 7A, percapaian tertinggi gua masa tu. Gua bukanlah student pandai mana pun.
kalau dulu gua asyik exam no 20 lebih,dan belas-belas.. sekarang lebih baik lah.
stakat 7A berlambak 1 Malaysia ni. tapi Alhamdulilah gua dapat anugerah pelajar cemerlang tempat ke 7 kat sekolah gua. Merasa jugaklah last-last Family gua tengok gua amik hadiah atas pentas. At least gua 
dapat berikan kegembiraan pada mereka.

Berbalik pada citer Umrah tadi,
member gua yang pergi tu,
keputusan biasa-biasa je..
mungkin takda rezeki.
mungkin dia tak cukup usaha.
mungkin juga dia hanya bergantung pada doa je.

Ape yang gua lihat, pada pandangan gua 
selama ni, gua rasakan dia kurang serius 
Ya, kalau tanya gua.. gua boleh katakan dia kurang serius.


kat sini bukan gua katakan doa orang buat haji @ umrah tu tak makbul.
Point gua kat sini adalah

"Allah tidak mengubah nasib seseorang itu, jika dia tidak mengubah dirinya sendiri"

jadi xkisah la doa kat mana-mana pun, lagi banyak doa lagi bagus. tapi no 1 yang kita kena buat adalah berUSAHA. yaa.. USAHA. kalau nak pandai kena la belajar. doa 40bakul pun kalau xbaca tak bleh jawap gak.


bak kata cikgu bio gua Pn Roshazita:

"Tak Baca, Tak Tau"






No comments:

Citer hot top 5

Benda Best yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...