August 12, 2012

Imam Muda

Disaat waktu berhenti... kosong
Dimensi membutakan mata, memekakkan telinga
Lalu diri menjadi hampa
Saat paradigma dunia tidak lagi digunakan untuk menerka
Sadarku akan hadirmu, mematahkan sendi2 yang biasanya tegak berdiri..


Ult li albi bissaraha.... Bissaraha Bissarahaa... (echo)


cewahhh tajuk dah mcm mantop, skali masuk intro nasyid plak.. blog ni dah jadi blog serbanitas/tabliqan ke ape??

Malam tadi sblom gua membutakan mata, memekakkan telinga, gua text sorang aweksss ni Maya Karin namanya (bukan nama sebenar )..

"agak2 kalau kau bgun qiammulai.. wakeup call aku skali. Benda baik buat bulan rmdhn senang makbul"
-sms gua, nada angkuh.. 


sms gua anta kol 1, baru nak tido, Qiamulai (betul ke gua eja ni?) nak bgun kol brape plak? kang ade yg bgun sahur je nanti kang.. gua tekadkn semangat gua set jam : 4:00am.  dlm hati gua, gua set kol 4 pun, last2 mak gua gak kejut sahur.. gua xmengharap sgt si Maya Karin ni kejut gua, dia pun xkate dia nak Qiammulai.. tapi still ade harapan sbb dia reply

"Yelah.." -1:06am. 2 minit sblom gua completely tido.

Alhamdulilah..
tepon gua berbunyi, aweks bersuara manje kejut gua Qiammulai.. semangat gua!
Dlm hati gua, bagus betei si Maya ni... ade ciri2 anak soleh isteri solehah.. untung sape buat dia bini.. kah kah kah.. komen gua dlm hati style abang2 serbanitas..
so gua siap start motor rempit ke masjid.

pumpang-pumpang.. kol 5:05 gua sampai rumah untuk sahur.

-keep short, gua cerita gua gi Qiammullai pun lu orang macam la nak caya story gua.

(-habis Intro- gile panjang)
gua nak citer gua gi Qiamullai naik moto je.. tapi gile panjang plak gua tulis.

OK ni main story tuk story bertajuk IMAM MUDA:

mase sahur, gua borak2 dgn Bapak gua, isu-isu agama la.. pumpang-pumpang gua berdiskusi dgn bapak gua.. Ade yg gua stuju dgn bapak gua, ade yg gua bidas tanda tak stuju.. masing2 ade pendapat sendiri berdasarkan ilmu masing2.

gua sebagai Mahasiswa, at least tak Jahil la bila cerita bab agama dengan bapak gua. Bapak gua pun, gua respect gak.. bleh tahan la.. tinggi gak ilmu dia. well org dulu2 rajin gi merantau cari ilmu agama.. rajin gi masjid2- surau2 di serata negeri semata-mata berguru.

gua plak.. berguru dgn Ustaz/ustazah kat skolah & university je.. ade la skit2 gi ceramah agama, bace buku agama skit2.. rujuk skit2.. kira layak la bawak berdiskusi bab2 agama ni.

gua memang dah siap awal2 berpakaian baju melayu pink, kain pelekat merah serta bersongkok dah ready awal2 nak ke masjid balik pas sahur. Bapak gua pula siap dgn baju melayu cokelet, kain pelekat & kopiah ikut gua ke masjid tuk Subuh berjemaah..

gua turun la start moto, gaya RIDER tuk kemasjid.. bapak gua dah tua, jadi pembonceng sudah la.. Sebagai ANAK JANTAN ego gua untuk merempit ke masjid masih menebal dlm diri. tak syok la org muda duk blakang ayah naik moto gi masjid. TAK COOL.

so gua pun start la Motor bapak gua tu.. gua yg tak biasa berkain pelekat naik moto start moto dengan rakusnya.. 1 kali.. tak hidup.. 2 kali gua start guna kaki, tak hidup gak.. gua dah mula rase malu dgn bapak gua.. start moto pun xpass..

kali ke 3 gua start, tak hidup.. kali ke 4.. Hampeh.. 5 masyallah apsal xnak hidup plak ni..

bapak gua sound "cube double stand dlu moto tu.. kasi tegak. pastu start elok2"

"Takpe, tadi OK je mase Qiammulai tadi"- balas gua nada ego.

gua start kali ke 6, 7, 8, 9 tetap gua gagal.. bapak gua dah pandang lain mcm pada gua.. ke 10 azan dah mula berkumandang tetap Gagal usaha gua dlm mengstart enjin moto.. berpeluh gua dlm pagi2 subuh yg sejuk ni.

11.. 12.. tak mahu gak.. so bapak gua sound:

"Bak sini la, bia ayah start"
gua give up, akur dengan perintah ayah.. apsal la tak menjadi gua start moto ni..
bapak gua pegang handle moto. pastu soalan asing bertanya.

"Mana KUNCI MOTORNYA??? xde pun!!"

ahh sudah... dalam poket gua rupenye... DAMN... patut la gua start moto tak mau hidup. gua lupe nak guna kunci moto.. SAMPAI KIAMAT la enjin tak START..

bapak gua sound:

"cerita/ borak bab agama panjang lebar punya la hebat.. basic start motor kena pakai kunci pun tak ingat"

Damn... malu gua di subuh ramadhan kantoi lupa kunci dalam poket. Soal agama gua bleh cerita panjang lebar.. time start motor gua bleh lupa pasal KUNCI. ahhh masih belum layak niat gua nak masuk " IMAM MUDA musim ke 4 tahun depan"

ahhh Malu gua.. gua amik motor di tangan bapak gua.. masuk kunci.. TENDANG STARTER dgn sekuat hati tanda geram pada diri sendiri buat kali ke TIGA BELAS!! 13!! enjen motor hidup.. bapak gua naik kebelakang.. gua merempit bising tanpa suara.. ego gua, mulut gua TERKUNCI sepanjang perjalanan menuju ke MASJID.. ahhh Malu gua.. gaya IMAM MUDA gua di subuh ramadhan FAIL!!

banyak gua perlu belajar tuk masuk Imam Muda ni.. gua rase Imam Muda tahun 2017 baru gua layak kot.. tapi masih MUDA kah gua ketika itu??

ahh-MALU.













No comments:

Citer hot top 5

Benda Best yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...