February 23, 2011

INI bukan business MLM, ni business cute-cute

turun temurun, gua mewarisi bakat dan minat untuk berniaga. BUKAK BUSINESS. moyang gua bukak klinik, atok gua jual ubat dan hasil seni kreatif,makcik gua still sampai skang ade kedai jual macam2 benda kat chowkit, dan mak gua sendiri ade restoran dulu kat jalan bas stand kelang (sebelum gua dilahirkan).


so gua berasa amat bertanggungjawab untuk meneruskan tradisi ini.

 RAMADHAN, tahun 1999 waktu tu gua baru jer darjah 3. gua mendapat offer berniaga dari bapak gua. gua meminati industri mercun ni. dengan bantuan bapak gua, gua serahkan rm200 (duit raya tahun 1998) sebagai modal untuk tujuan business. bapak gua kata "meniaga ni ada untung rugi" "berniaga pakai duit sendiri baru tau untung rugi". BERMULA lah sejarah gua jadi tokey mercun! 1st business gua rugi. sebab gua lebih bayak MAIN mercun dari JUAL mercun.
gua tau niat bapak gua bukan suruh gua jual betol2, saja je suruh gua main.

(meniaga mercun ni haram disisi undang2 malaysia, dalam agama xsebut pun haram jual mercun) xstuju lu bleh gi buat aduan kat ruangan makian ikhlas kat bawah

dalam perniagaan gua mengamalkan PRINSIP telus dan jujur. sebab menipu dalam berniaga itu dosa.
so gua xbuat tipu2 ni. tapi malang nasib gua. tangan gua bengkak seminggu time raya sebab main mercu xingat dunia.

RAMADHAN, tahun 2005, gua buat comeback!! gua suruh bapak gua cari supplyer mercun. gua nak jual. yes gua jumpa. kali ni gua keluar modal rm250, kali ni gua xmain mercun, gua jual jer... pergghhh UNTUNG beb!! mercun bole gua beli rm5 satu bag gua jual RM25. gua beli thunder clap rm20 gua jual rm50. UNTUNG bersih di akhir ramadhan gua dapat RM500. thank to @Mohd Amirul syameer  sebab jadi pelangan gua. KAH KAH KAH KAH

meniaga ni ada untung rugi. BABI...GUA KANTOI ngan GURU BESAR SMKBTS. tapi gua selamat sebab pandai klentong. rm120 gua rugi masa tu sebab kena rampas. NI SEMUA SALAH pelanggan gua. gua tak main, diorang main.

"YANG KORANG GI BALING MERCUN KAT KEPALA CIKGU SIDEK TU BUAT APE? gua tau la dia seorang guru besar yang botak.. baling dari tgkat 3 ke bilik guru plak tu. syiall habis 1 form3 kena denda. barang gua pulak kantoi, nasib gua baik pasal terer klentong cikgu.

"PADAN MUKA KORANG GAK sebab kena DENDA RAMAI2 kat tgh PANAS time bulan puasa.. kah kah kah kah.. gua gak yang KAYA"

walaupun begitu hasilnya, untung jual mercun gua beli kasut NIKE ori kat butik NIKE MID VALLEY.. rm490. raya sakan gua tahun tu. masuk je skolah tahun 2006 gua letak jawatan jadi pengawas skolah, sebab gua xnak gosip pengawas jual mercun tersebar. cikgu kata, xpayah la kamu berhenti. tapi gua degil alasan gua, gua nak focus study. YES at last gua masuk U skang ni.

skolah rendah dah rasa, menengah pun dah rasa. so ni giliran TAHAP U pulak. perniagaan gua semakin matang. gua join-venture ngan @amrul-as bukak business ni.  kitorang sekarang buat business JUAL TEDDY BEAR and KEYCHAIN, gua dah bukak tapak kat KARNIVAL BORNEO, nanti datang la ye. sape nak beli on9 pun bleh gak. klick sini olih barang dan inbox gua.

chin chan pun ade yg ni rm4 je

nama kedai gua  -bigLOVE 
rm10 je




















pilih je murah beb


yang panjang ade, pendek pun ade





1 comment:

ϻ said...

nama aku pon salah.. =.='

Citer hot top 5

Benda Best yg lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...